Przyspieszenie

44Bardzo przekonywające i efektowne są liczne przykłady pojęcia przyspieszenia opisywane przez Tofflera: „Pojęcie przyspieszenia można najlepiej zilustrować na przykładzie postępu, jaki dokonuje się w transporcie. Wiadomo, że w roku 6000 p.n.e. najszybszym środkiem transportu, jakim mógł posługiwać się człowiek w dalekich podróżach, była karawana. Przeciętna szybkość osiem mil na godzinę. Wraz z wynalazkiem rydwanu — dopiero w 1600 r. p.n.e. — maksymalna szybkość środka transportu wzrosła do około dwudziestu mil na godzinę. Był to istotnie nadzwyczajny wynalazek i przez tysiące lat nikomu nie udawało się pobić rekordu szybkości, jaką osiągał rydwan. Prawie trzy i pół tysiąca lat później, kiedy to w roku 1784 po drogach angielskich zaczęły kursować pierwsze dyliżanse pocztowe, ich przeciętna szybkość wynosiła zaledwie dziesięć mil na godzinę. Pierwsza lokomotywa parowa, która pojawiła się w roku 1825, mogła w próbnych jazdach osiągnąć najwyższą szybkość trzynastu mil na godzinę, a ówczesne ogromne żaglowce osiągały z trudem szybkość o połowę mniejszą. Prawdopodobnie dopiero w latach osiemdziesiątych XIX wieku udało się człowiekowi przy pomocy bardziej skomplikowanej lokomotywy parowej pobić zawrotny rekord szybkości, sięgający stu mil na godzinę. Nie zapominajmy jednak, ilu tysięcy lat potrzeba było, aby osiągnąć ten rekord.