Transport samochodowy

Transport zmotoryzowany na drogach kołowych ma również wiele zalet, które czynią zeń powszechny środek przewozowy o dużym znaczeniu. Samochód odznacza się stosunkowo dużą szybkością, może on docierać do wielu miejsc, a w wielu przypadkach może łączyć zakład produkcyjny bezpośrednio z ośrodkami zbytu czy konsumpcji (przewóz „od drzwi do drzwi”). Transport samochodowy jest dogodny zwłaszcza do przewozu ładunków drobnicowych i to zarówno na małe, jak i na duże odległości. W porównaniu z innymi środkami przewozu, samochód nadaje się szczególnie do przewozu na mniejsze dystanse, jako uzupełnienie kolei czy żeglugi. Aby jednak te wszystkie zalety mogły być wykorzystane, musi być dobrze rozbudowana sieć dróg kołowych o dobrym stanie technicznym, przede wszystkim dróg o lepszej nawierzchni. Drogi mogą pokonywać znacznie większe spadki terenu niż tory kolejowe i mogą biec większymi krzywiznami. Szosa pierwszej kategorii może bez trudu wznosić się na maksymalne pochyłości górskich linii kolejowych. Dość sprawny ruch samochodowy może odbywać się też na odcinkach do 1% pochyłości pochylenia, jeśli inne warunki techniczne są zachowane. Promień krzywizny szos górskich może wynosić 15, a nawet 10 m i tak jest niejednokrotnie przy serpentynach biegnących czasami bardzo stromymi stokami gór.