Żegluga

50Decydujące znaczenie dla dostępności komunikacyjnej Wysp Owczych ma żegluga. Linie żeglugi pasażerskiej i frachtowej łączą Thorshawi przede wszystkim z Kopenhagą i Esbjergiem w Danii, Reykjavikiem w Islandii i Bergen w Norwegii. Statki przewożą między Thorshavn i Danią ok. 12 tyś. pasażerów rocznie. Wyspy Owcze mają w sumie 55 statków liniowych, pasażerskich i frachtowców o łącznej pojemności brutto 50,3 min m3 (17 774 RT),. Uczestniczą one w żegludze liniowej i w przewozach pomiędzy wyspami. Stałą komunikację lotniczą z Danią zapoczątkowano wprawdzie już w 1963 r., ale regularne rejsy pomiędzy portem lotniczym Kastrup a S0rvag na Vag0 podjęły dopiero, utworzone w 1967 r., duńsko-farerskie linie lotnicze — Flógfer F0royar. Obsługują one także połączenia między Kastrup a Islandią, z międzylądowaniem w S0rvag, i linię S0rvag—Bergen. W roku 1973 przewiozły one 33,7 tyś. Pasażerów. Transport lądowy na wyspach mających w sumie ok. 400 km dróg, których budowę rozpoczęli dopiero alianci w czasie ostatniej wojny, opiera się wyłącznie na samochodach. Motoryzacja rozwija się na archipelagu bardzo szybko. Dowodzi tego zestawienie liczb zarejestrowanych pojazdów silnikowych w latach 1970 i 1979.